Pod stále rostoucím tlakem
snižování výrobních nákladů je nutné optimalizovat celý průběh výroby. Jednou
z možností je použití využití moderních metod svařování bez snížení kvality svarových
spojů.
Bereme-li v úvahu ekonomiku a kvalitu, je svařování metodou
MAG plněnými dráty alternativou ručního
svařování plnými dráty. Tato metoda přináší významné ekonomické úspory.
Rozdíly v poměrech svařování
mezi plným drátem a plněným drátem jsou vysvětleny ve značně rozdílné stavbě.
Jestliže je plným drátem veden proud celým jeho průřezem, tak probíhá přenos
proudu u plněného drátu ve velké části přes značně menší prstencový průřez
vnějšího pláště. Prášek uvnitř drátu představuje pro tok proudu značný odpor.
Tento fyzikální efekt vede ke značně vyšší specifické proudové hustotě plněného
drátu.
Vysoká hustota proudu má významný vliv na vytvořený oblouk
při svařování s plněným drátem. Při hodnotách proudu pod 200A, vztaženo na
průměr drátu 1,2mm, tvoří se s plněným drátem bezrozstřikový sprchový
oblouk s jeho typickým přechodem materiálu ve formě jemných kapek.

Srovnání
tvorby oblouku a přenosu kovu u plného drátu (levý) a plněného drátu (pravý)
Jelikož kapky jsou odděleny na vnějším plášti plněného
drátu, vzniká oproti plnému drátu značně širší oblouk, který vytváří široký
profil závaru. Rozdíl mezi výkonem odtavení je o to větší, čím tenčí je vnější
ocelový plášť plněného drátu. Tento poznatek vede v současné době
k vývoji vysocevýkonných plněných drátů s optimalizovaným tenkým
ocelovým pláštěm. S těmito dráty bude dosaženo až 40% zvýšení výkonu
odtavení oproti plným drátům.
Základní přednosti plněného drátu proti plným drátům jsou
následující:
- hlubší
závar
- nízká
náchylnost na tvorbu pórů
- malý
rozstřik
- vyšší
výkon odtavení
Plněné dráty pro
svařování v ochranných plynech
Tyto dráty jsou rozděleny do tří základních skupin:
- kovovým
práškem plněné dráty
- rutilové
plněné dráty
- basické
plněné dráty
Tyto tři hlavní skupiny se rozlišují podle jejich vlastností
při svařování, vzhledu svaru, polohování, mechanicko-technologických
vlastností, vhodných ochranných plynů, oblastí použití a hranicí použití.
Proč použít trubičkové
dráty
Pro použití plněných drátů mluví následující vlastnosti:
- bezpečné
natavení svarových ploch, což zaručuje snížení náchylnosti na vznik studených
svarů
- dobrá
snášivost, bezvrubé přechody, hladký povrch svaru
- vysoká
odolnost na tvorbu trhlin
- bezrozstřikový
kapkový přenos
- vysoká
stabilita procesu
- svary
nejvyšší kvality
- možnost
použití mikrolegujících prvků
- dobré
svařování v polohách
- ekonomická
výroba
Současný trh disponuje mnoha typy plněných trubičkových
drátů, které jsou při bližším zkoumání značně odlišné.
Následující obrázek ukazuje průřezy nejpoužívanějších typů plněných drátů.

Podle DVS 0941 jsou plněné dráty rozděleny do dvou hlavních
skupin:
- bezešvé plněné dráty – systém Fluxofil
- tvarově uzavřené plněné dráty
Bezešvé plněné dráty

obr.
2
Výrobní postup používaný firmou
OERLIKON je představen na níže uvedeném schématu.
Z výchozího materiálu, „nekonečného“ pásu o tloušťce 2
mm a šířce 50 mm., se vysokofrekvenčním svařením vyrobí trubička. Po
rekrystalizačním žíhání se trubička plní na střásacím vibračním zařízení
aglomerovaným plnivem – práškem. Při setřásání prášku dochází současně i
k jeho zhutnění. Potom následuje protahování polotovaru na žíhací průměr.
V průběhu tepelného zpracování je zpevněný plášť žíhán na měkko. Obsah
vodíku je při tomto procesu snížen pod 5ml/100g.
Pro dosažení konečného průměru je
trubička ve více krocích tažena, vícenásobně čištěna za vlhka a na závěr
poměděna a leštěna.
Plněné dráty vyrobené touto
metodou jsou absolutně chráněné proti navlhavosti, neomezeně skladovatelné a
použitelné bez přesušování.Jelikož je obal hebký, dráty se nekroutí a umožňují
i plynulé podávání dvoukladkovým podavačem.
Náplň drátu – prášek je směsí
více komponent a obsahuje mimo jiné stabilizátory elektrického oblouku pro
dosažení jeho vysoké stability, legující prvky, stejně jako i mikrolegury pro zlepšení kvality svarového
kovu efektem tvorby zárodků. Poslední jmenovaný umožňuje jemnozrnnou strukturu
svarového spoje.
Současné trubičkové
dráty se dodávají se struskou nebo bez strusky.
Struskotvorné plněné
dráty
Struskotvorné plněné dráty obsahují rutilové nebo basické
prvky. Z důvodu možnosti vzniku struskových vměstků doporučuje se
s nimi pracovat jako s obalenými elektrodami – hořákem lehce táhnout
(obr.3).

obr.
3
Struskotvorné látky, zejména basické prvky, pozitivně
ovlivňují mechanické hodnoty svarového kovu a snižují na minimum studených
svarů a pórů. Tím představují struskotvorné plněné dráty, pokud jde o praktické
použití ve svařování, alternativu obalených elektrod.
Značná přednost rutilových
plněných drátů spočívá v tom, že na základě své modelovací schopnosti při
svařování v polohách , především v poloze svislé vzhůru, umožňují
velmi dobré hospodárné použití.
Bezstruskové, kovovým
práškem, plněné dráty
Nejmladším úspěchem vývoje
v oblasti plněných drátů jsou bezpochyby dráty plněné kovovým práškem,
které jsou označovány za protiklad plných drátů. Přes chybějící strusku se tyto
typy vyznačují přednostmi charakteristickými pro plněné dráty v oblasti
kvality svarových spojů. Výjimku tvoří náchylnost na tvorbu pórů při příliš
velké vzdálenosti kontaktní hubice od svařovaných ploch.
Původní vývoj těchto plněných drátů byl vzhledem
k jejich snadnému znovuzapálení oblouku a téměř bezrozstřikovému procesu
svařování určen a směřován pro svařování na robotizovaných pracovištích.
Další výhodou těchto drátů je při vícevrstvém svařování, kdy
odpadá čištění jednotlivých vrstev svarových spojů od strusky.
Základní výzkumy ukázaly, že kovem plněné dráty při použití
ochranného plynu M21, jsou ve třech
oblastech přenosu kovu:
- zkratový přenos
- smíšený přenos
- sprchový přenos
To je také uvedeno na obr.4 – závislost průměru drátu a
velikost proudu.

obr.4
Značně nízký rozstřik
v oblasti zkratového proudu umožňuje univerzální použití drátu při ručním
svařování. Totéž platí pro dobré přemostění spáry (svařování kořene) a pro
svařování v polohách.
Poloha hořáku je podobná jako při svařování s plným
drátem, tzn. jen lehce vpřed nebo neutrální.
Basický plněný drát
pro svařování v polohách
Dalším z plněných drátů je
basický plněný drát pro svařování v polohách.
Současné dráty obsahují méně strusky a jsou vyráběny
s vyšším plnícím faktorem.
Plnící faktor je určen váhovým podílem pláště a plniva.
Požadavek na vývoj této generace
drátu vzešel z loďařského průmyslu. Zde byly převážně používány rutilové
typy s rychle tuhnoucí struskou pro svařování z jedné strany na
keramické podložce ve svislé poloze.
Loděnice musí ve stále větší míře zpracovávat právě tlusté
plechy, jak pro stavbu lodí, tak i pro off-shore konstrukce. Rutilový typ však
pro tuto oblast nemá dostačující bezpečnostní vlastnosti – zhoršená odolnost
proti vzniku trhlin za extrémních podmínek.
Svářečsko-technické vlastnosti výše uvedených basických
plněných drátů pro svařování v polohách jsou následující:
- jemný až středně kapkový přenos kovu,
- struska s podpůrným účinkem, snadno
odstranitelná
- minimalizace vzniku vměstků
- možnost provaření válcované a primární vrstvy
Nevýhodou těchto drátů je svařování na minus polu.
Všeobecně je ještě dnes pro plněné dráty svařované
v ochranných atmosférách jako standardní zdroj nejvýhodnější usměrňovač
s konstantní napěťovou charakteristikou. Použití impulsní techniky nabízí přednosti
s ohledem na bezrozstřikovost. S ohledem na optimalizaci svařovacích
vlastností je nutné dbát na to, aby se impulsní frekvence nacházela
v rozsahu 50 až 100 Hz.
Příklady použití
plněných drátů při svařování v ochranných plynech
Zvolené příklady by měly sloužit
jako krátký přehled použití plněných
drátů při svařování v ochranných plynech. V zásadě je představeno,
že použitím techniky plněného drátu je
možné nahrazení všech elektrod. Zahrnuje masivní konstrukční oceli, žáruvzdorné
oceli a ocelolitiny až vysocepevnostní
oceli, zušlechtěné jemnozrnné oceli s Rp0,2 ≤ 890 N/mm2.
I pro vysocelegované oceli, stejně jako pro svarové spoje
nelegovaných a legovaných ocelí jsou k dispozici plněné dráty.
Svařovaná konstrukce
ozobeného kola
V konstrukci těžkých strojů
jsou vyráběna ozubená kola jako svařované konstrukce. Skládají se
z náboje, tělesa kola a pláště ozubeného kola. Podle průměrů kola se jedná
u jednotlivých dílů o tlustostěnné odlitky. Proto je nutné svařovat
s legurami zajišťujícími odolnost proti vzniku trhlin. Nejvhodnějším
přídavným materiálem pro tyto konstrukce jsou bezešvé basické plněné dráty,
vzhledem k průřezu svaru a typu oceli 42 CrMo4 s nízkým obsahem
vodíku. Svařování se provádí zásadně s předehřevem na 300oC.

obr.5
V příkladu (obr.5) bylo použito plně-mechanizovaného
svařování s drátem o průměru 2,4mm.
Svařování pláště ozubeného kola, pro které bylo použito
zušlechtěného plněného drátu.

Obr.6
Parametry svařování
|
|
Metoda svařování |
MAG |
Přídavný materiál |
Fluxofil 70 |
Průměr drátu [mm] |
1,6 |
Svařovací proud [A] |
320 |
Svařovací napětí [V] |
30 |
Rychlost svařování [cm/min] |
35 |
Proud/pól |
G (+) pól |
Ochranný plyn |
CO2 |
Předehřev
[oC] |
300 |
Tepelné zpracování |
4 h/ 640 oC |
Zušlechtěná ocel |
42 Cr Mo 4 |
Navařování
poloskořepinové trubky
Při navařování trubkové výztuže
na nádrže nebo vnější dna nádrží je požadována stoprocentní těsnost. V obr 7.
je znázorněn příklad nejčastěji používané přípravy svaru.
Takto připravený svar zaručuje,
že na vnitřní straně nedojde ke vzniku štěrbinové koroze a kořen svaru je
provařen.
V představeném příkladě
bylo použito rutinového typu o průměru 2,0 mm.
 
obr.7
Parametry
svařování |
Metoda svařování |
MAG |
Přídavný materiál |
Fluxofil 11 |
Průměr drátu [mm] |
2,0 |
Svařovací proud [A] |
500 |
Svařovací napětí [V] |
33 |
Rychlost svařování [cm/min] |
105 |
Ochranný plyn |
CO2 |
Předehřev
[oC] |
300 |
Výložník autojeřábu
velké nosnosti

Při konstrukci autojeřábů je
neustálou snahou výrobců zvýšení nosnosti a snížení vlastní hmotnosti zařízení.
Tato podmínka vysvětluje použití vysocepevnostních, zušlechtěných jemnozrnných
ocelí.
Jak je vidět na obr.8 bylo pro
výložník jeřábu použito oceli XABO 90 s mezí kluzu Rp0,2 = 880
N/mm2. Svařování tohoto druhu oceli vyžaduje rovněž vysocepevný
svarový kov, což je umožněno použitím plněného drátu legovaného MnCrNiMo.
Současné plněné dráty mají samozřejmě basickou strusku a zaručují dostatečnou
bezpečnost proti vzniku vodíkem iniciovaných trhlin, což je dáno extrémně
nízkým obsahem vodíku v náplni drátu.
Teplota předehřevu a mezivrstev leží v oblasti 120oC
až 150OC. Obr.9 ukazuje mechanické vlastnosti svarového kovu stejného
plněného drátu. z uvedených údajů je zřejmé, že hodnoty dosažené ve
svarovém kovu bez dalšího splňují minimální požadavky základního materiálu.
 
obr.
9
Výroba bandáží pro
drtiče odpadů a silniční stroje

obr.
10
Svářečsko-technická příprava
ocelových bandáží, které se používají u drtičů odpadu jako pláště hnacích kol a
stejně tak jako rozmetací válce u silničních strojů, se sestává ze dvou
hlavních kroků.
Po naválcování vnějšího válcovitého pláště a podélným svarem
následuje přivaření kotoučového dna do bubnu dvojitě napojeným koutovým svarem,
v provedení na tři vrstvy (technika housenek 1-2-3).
Bubny se ustaví do šikmé polohy, aby se umožnilo
automatizované svařování metodou MAG ve vodorovné poloze a tím se dosáhlo
maximálního výkonu.
Z bezpečnostně-technických důvodů ( tlustostěnné,
tuhé konstrukce s vysokým kmitavým zatížením) je pro přivaření den bubnů
vhodné použít pro svařování basické plněné dráty.
V druhém kroku jsou navařeny otěruvzdorné patní prvky
z GS-30MnCr4. Pro toto svařování bylo použito šestiosého robotu se
svařovacím řídícím systémem. Jako přídavného materiálu bylo pro jeho výborné
vlastnosti – snadné znovuzapálení oblouku a téměř bezrozstřikového procesu
svařování.
Použitý drát sloužil jako svarový
řídící systém, přičemž senzorem byl elektrický oblouk. Základním předpokladem
umožňujícím použití tohoto systému je vedle vnímatelnosti styčné spáry,
absolutně bezpečný proces svařování s klidným obloukem při kývavém pohybu
svařovací hlavy.
Makrovýbrus na obr. 10 dokazuje,
že svary jsou bezchybné s dostatečnou hloubkou závaru. V tepelně
ovlivněné oblasti byly zjištěny zřetelné hrubozrnné zóny podél hranice natavení.
Je zvláště zřetelná u těžce svařitelné ocelolitiny GS-30 MnCr 4, kde její šířka
ve smíšeném spoji (pravá strana koutového svaru), podmíněná zvýšeným tepelným
zatížením, vypadá větší. Tyto svarové spoje se provádí bez předehřevu.
Vidlice vysokozdvižného
vozíku jako svařovaná konstrukce
Výroba vidlic vysokozdvižných
vozíků se zpravidla provádí ohýbáním materiálu do tvaru L, při austenitizačních
teplotách. Tvarování za tepla má za následek výrazné snížení pevnostních
vlastností vidlic, což v důsledku vede k tomu, že vysocevýkonné
vysokozdvižné vozíky nemohou plně vyhovět požadavkům na zatížení. Proto se tyto
části svařují z vysocepevných konstrukčních ocelí, jako je např. StE 690,
MAG roboty za použití plněných drátů s kovovým práškem.

obr.
11
Obr.11 ukazuje přípravu svarového
spoje, popř. konstrukční úpravu. Svařování DHV-mezery probíhá ve vodorovné
poloze, ve dvou krocích. Při svařování kořene se vzdáleností cca. 4 mm se
používají keramické podložky kruhového průřezu jako ochrana svarové lázně. Teplota
předehřevu je okolo 150oC. Aby se nepřekročila pracovní teplota přes
260oC, svařuje se více dílů střídavě s následujícími parametry:
- průměr drátu 1,2 mm
- proud 270 A
- napětí 27 V
Podle údajů výrobce musí mít svarový spoj při – 20oC
minimální rázovou práci 27J.
V provedených zkouškách byly zjištěny následující
hodnoty rázové práce:
Zkušební teplota – 20oC |
Av [J] ve svarovém kovu |
Av
[J] v přechodové oblasti |
50 |
73 |
51 50 |
68 77 |
48 |
91 |
Tímto získala technologie
kvalifikaci pro popsané výrobní postupy.
|